Obligatorisk Matematik B for flere
I sin åbningstale lagde Statsminister Helle Thorning-Schmidt op til at gøre matematik på B-niveau obligatorisk for flere elever i de almene gymnasier. Matematikcenter ser på, hvilke konsekvenser det kunne få.
Matematik B topper listen på GSK
Matematik B er et af de fag, som flest elever tager, når de vælger at supplere deres studentereksamen på GSK (Gymnasiale Suppleringskurser). En undersøgelse lavet af Rambøll 2011 viser, at de fleste elever på GSK har valgt at supplere, fordi deres valg af gymnasial studieretning ikke matcher den videregående uddannelse, de gerne vil optages på. Faktisk tog 90% af eleverne et suppleringskursus på GSK af netop denne grund.
Siden adgangskravene på de videregående uddannelser blev skærpet i 2008, har vi set et boom af studerende på de gymnasiale suppleringskurser landet over. Det har resulteret i større økonomiske omkostninger for staten samt tidsomkostninger for den enkelte. Obligatorisk matematik B for flere er måske et forsøg fra regeringens side på at vende denne udvikling.
Det kan være svært at svare på, om obligatorisk matematik B for flere er en god løsning. Men kan være værd at kigge på, hvilke konsekvenser det kan få.
Skærpede adgangskrav har allerede gjort mat B obligatorisk
Matematikcenters største brugergruppe er elever, som har matematik på B- og A-niveau – det ser vi både på www.webmatematik.dk og i vores fysiske lektiecaféer. Vi ser elever, som har valgt matematik på B- eller A-niveau, fordi de skal bruge dette niveau for at kunne søge ind på videregående uddannelse. Desværre ser vi som konsekvens af dette, at nogle elever simpelthen ikke magter matematik på det niveau, de har valgt og derfor har behov for mere støtte i opgaveløsning og til eksamensforberedelse end de elever, som vælger faget på baggrund af interesse og faglige kompetencer.
Det afspejler sig i f.eks. dumpeprocenterne, som i 2013 f.eks. lå på 21,4% for skriftlig eksamen i matematik B.
Sammenhæng mellem niveau og gennemsnit
Og hvis du dumper matematik B eller får en lav karakter, så kan det have konsekvenser for dit gennemsnit. Større end hvis du har matematik på C-niveau.
At regne karaktergennemsnit ud kan siges at være en videnskab i sig selv. Gennemsnittet afhænger nemlig af, hvordan eleven sammensætter sine fag samt hvilke niveauer eleven har. Jo højere niveau, desto mere vægter karakteren i udregningen af det samlede karaktergennemsnit. Desuden spiller det også ind, hvilke fag vedkommende kommer op i til eksamen, da både årskarakterer og eksamenskarakterer tælles med. F.eks. vægter matematik B 1,5, mens matematik C vægter 1. Dvs. karakterer på B-niveau ganges med 1,5 mens karakteren på C-niveau kun ganges med 1, inden man dividerer med summen af vægtninger for at finde elevens gennemsnit.
At man vælger at gøre matematik B obligatorisk for flere kan derfor få direkte indflydelse på en elevs gennemsnit.
Gennemsnit er vigtige
Bestået matematik B og A gør elever egnede til at søge optagelse på en videregående uddannelse. Men det er gennemsnittet der afgør, om de bliver optaget.
Elevers karaktergennemsnit er derfor den primære drivkraft i deres videre uddannelse. Efter adgangskravene til de videregående uddannelser blev skærpet i 2008 har der været et stigende fokus på at øge sit gennemsnit blandt eleverne på ungdomsuddannelserne. Det er f.eks. muligt at gange sit gennemsnit op, f.eks. fordi man starter videregående uddannelse umiddelbart efter studentereksamen. Og vi har set en stigning i brug af private og højtbetalte konsulenter, der skal gøre elever dygtige til at gå til eksamen. Det kan være en følgevirkning af karaktergennemsnittets betydning for elevens videregående uddannelse.
Et lavere gennemsnit begrænser elevers mulighed for at blive optaget på deres drømmeuddannelse. Derfor er det problematisk, ud fra den nuværende situation, at flere elever hives op på B-niveau, hvis der ikke samtidig gøres nok for at hæve deres faglige niveau, så de kan gennemføre faget uden det går ud over deres samlede gennemsnit. Vi har endnu ikke set regeringens bud på, hvordan vi skal undgå dette. Helle Thorning-Schmidt lovede f.eks. større støtte til elever i det skriftlige arbejde. Det er et behov Matematikcenter også ser ude i lektiecaféerne og vi mener, vi kommer til at se endnu større behov for støtte, såfremt flere elever skal løftes, så de kan gennemføre matematik på B-niveau uden konsekvenser for deres gennemsnit.