Eksamenscaféer er et alternativ for elever, der ikke kan betale for privat lektiehjælp
Kontakt:
Frivilligkoordinator i Matematikcenter: Bolette Møller Jensen, 6012 9835
Koordinator for Eksamenscaféer i hele landet: Ida Marie Jacobsen, tlf.: 6012 9835
Eksamenscaféerne afholdes
- København: 19. maj 2015 kl. 17-20 på Niels Brock, Kultorvet 2
- Aalborg: 19.maj 2015 kl. 16-20 på Hovedbiblioteket, Rendsburggade 2
- Aarhus: 20.maj 2015 kl. 16.30-19 på VUC Aarhus, Bülowsgade 68
- Odense: 20.maj 2015 kl. 17-20 på VUC Fyn, Kottesgade 6-8
Elever skal ikke begrænses af deres baggrund
Flere elever vælger at betale for hjælp inden deres eksamener end tidligere set. Brugen af betalt lektiehjælp medfører en ulighed, da ikke alle har mulighed for at købe sig til ekstra hjælp
Der er på ungdomsuddannelserne nedtælling til læseferie og til eksamenstid. Det er nu, eleverne skal præstere for at få de karakterer og det gennemsnit, der åbner dørene til de videregående uddannelser. Særligt det store pres for at klare eksamenerne godt spiller en faktor i forhold til elevernes brug af lektiehjælp – både i betalt og gratis form.
Frygt for karakteren 00 er god forretning
I 2014 var der 37.179 elever til skriftlig eksamen i matematik på stx, hf og htx. Af dem var der 6.539 der dumpede. Det svarer til ca. 17% af eleverne.
Og det kan være en god forretning at tilbyde privat lektiehjælp til pressede elever. Enkelte lektiehjælpsvirksomheder har fordoblet deres kundekreds i løbet af 2014. En betalt lektiehjælpstime koster mellem 150 og 585 kroner i timen afhægigt af firma og antal timer, man køber. En pris ikke alle har mulighed for at betale.
Elever skal have mulighed for at nå deres potentiale – uanset forældres indkomst
Organisationen Matematikcenter, der med hjælp fra frivillige tilbyder gratis lektiehjælp, synes ikke, at elever skal afgrænses fra at få den ekstra hjælp, de måske har brug for inden eksamen, blot fordi de ikke har råd.
»I læseferien er det sværere at få hjælp på skolen. Og har man ikke forældre, der kan hjælpe med matematik, er det rigtig svært at få svar på sine spørgsmål. Men elever skal have mulighed for at nå deres potentiale og for at få hjælp – også selvom de ikke har mulighed for at betale for det,« siger Frivilligkoordinator i Matematikcenter, Bolette Møller Jensen.
Mie Hovmark, formand for Erhvervsskolernes Elevorganisation (EEO), synes også, at det netop på uddannelsesområdet altid er vigtigt, at eleverne ikke er begrænset af den baggrund, de har hjemmefra.
»Konsekvensen af at noget koster penge er jo altid, at der er nogen, der ikke kan betale og dermed også nogen, der ikke har den samme mulighed for at score de gode karakterer, som de måske havde kunnet, hvis de nu havde råd til at betale for lektiehjælp,« siger Mie Hovmark.
Karakteren er særlig vigtig i matematik
Et fag særligt mange føler et behov for hjælp til er matematik. Den afsluttende karakter i faget er for nogle elever afgørende for, om de kommer ind på den uddannelse, de gerne vil. Det er med til yderligere at presse eleverne i eksamensperioden.
Mie Hovmark ser i hendes omgangskreds venner, der havde klaret sig mindre godt til eksamen, hvis ikke de havde haft mulighed for hjælp. Særligt én veninde betød lektiehjælpen meget for.
»Jeg ved, at hvis hun ikke havde haft muligheden for lektiehjælp i matematik, så havde hendes karakterer set væsentligt værre ud. For bare det, at hun har nogle at spørge omkring forståelsen spiller en rigtig stor rolle. Den sikkerhed hun får i, at der altid er nogen til at hjælpe hende og til at forklare hende det, hun ikke helt selv forstår. Det er vanvittigt at se, hvor stor en forskel det gør for hende,« siger Mie Hovmark.
»Der findes et alternativ til privat lektiehjælp«
For Mie Hovmark er det lige så vigtigt, at hendes venner kan få hjælp, som det er, at hun selv kan. Hun mener, at alle skal løftes mest muligt og have adgang til gratis hjælp.
»Jeg synes, at det i høj grad er vigtigt, at vi sikrer, at alle elever når så langt som muligt. Og det skal være alle elever. Og det skal være uanset økonomiske skel,« siger Mie Hovmark.
Og netop lighed i adgangen til læring optager Matematikcenter. Både når det kommer til organisationens ugentlige lektiecaféer og til de større Eksamenscaféer, som organisationen afholder i maj måned.
»Ens karaktergennemsnit og forståelse for matematik bør ikke afhænge af forældres indkomst«, fortæller Bolette Møller Jensen. »Vi synes at eleverne skal vide, at der i Matematikcenter findes et alternativ til privat lektiehjælp.«
Matematikcenter holder Eksamenscaféer i København, Odense, Aarhus og Aalborg henholdsvis d. 19. og 20. maj. Der kan eleverne løse eksamenssæt og få hjælp af Matematikcenters frivillige. Det er gratis at deltage.
Man kan læse mere og tilmelde sig på matematikcenter.dk/eksamenscafe