Menu

Menu

Nyheder fra Matematikcenter

Tilbage til feed

Forældre får aha-oplevelse: Sproget i matematikopgaverne kan være en hæmsko for læring

Blogindlæg

”Jeg var slet ikke opmærksom på, at formuleringen af opgaven kunne været problemet. Det tager jeg helt sikkert med mig for bedre at kunne hjælpe mit barn.”

Sådan sagde en mor efter, at hun havde hørt et af vores Lektiepilotoplæg, hvor vi giver forældre til børn i grundskolen viden, selvtillid og konkrete værktøjer til at kunne støtte deres børn i matematik.

Og vores feedback viser, at hun ikke er den eneste!

For langt de fleste forældre er det nemlig en aha-oplevelse, at sproget i matematikbøgerne kan være en lige så stor hæmsko som selve opgaverne.

I Matematikcenter oplever vi, at børnene særligt har svært ved:

1. Bydeform: Nogle børn kan have svært ved at forstå ord i bydeform, fordi det står på en måde, de ikke er vant til at høre eller læse.

2. Lange sætninger: Nogle gange har man brug for at kunne fortælle mange ting i én sætning, hvilket kan skabe forvirring hos børnene.

Vores erfaring viser, at forældre kan styrke børnenes matematiske forståelse, når de bliver opmærksomme på at hjælpe med at oversætte og genfortælle opgaverne.

Du kan læse mere på Matematikcenters forældrefane lige her

Projektet er støttet af: Novo Nordisk Foundation, NCUM og Tårnby Kommune

Realize ApS