Menu

Menu

Nyheder fra Matematikcenter

  • Nye lektiecaféer i Matematikcenter

    Nyheder

    Matematikcenter åbner nye lokale lektiecaféer i Holstebro og Nyborg!

    Selvom sommerferien er over os, er vi i Matematikcenter i fuld gang med at gøre klar til et nyt skoleår, og vi har glædet os til at slå dørene op for vores fysiske lektiecaféer - nu også i Holstebro og Nyborg.

    Det er i høj grad i vores lokale lektiecaféer, at vi kan være med til at sikre, at ingen må give afkald på drømmeuddannelsen, fordi de ikke er gode nok til matematik. Vi tror på, at alle med den rette hjælp kan opnå deres fulde potentiale i matematik. I lektiecaféerne kan du møde vores seje, dygtige og engagerede frivillige, der står klar til at hjælpe med matematikken på nye og spændende måder.

    Lektiecaféen i Holstebro åbner i efteråret 2021 og vil blive afholdt på Holstebro gymnasium. Det kan du læse mere om her. Tak for støtten til åbning af lektiecaféen til Færch-fonden, Kronprins Frederik og Kronprinsesse Marys Fond, Idagaardfonden og Borgervennen.

    Lektiecaféen i Nyborg åbner i efteråret 2021. Tak for støtten til åbning af lektiecaféen til Nyborg Kommune, Thomas B. Thriges Fond, Kronprins Frederik og Kronprinsesse Marys Fond og Borgervennen.

    Vi mangler nye seje frivillige i vores lokale lektiecaféer, så sidder du med en frivillig drøm i maven? Så læs mere her.

  • Matematikcenter får bevilling fra Novo Nordisk Fonden

    Nyheder

    Matematikcenter får bevilling fra Novo Nordisk Fonden

    Naturvidenskabelige projekter for børn og unge modtager 15 mio. kr. fra Novo Nordisk Fonden, og Matematikcenter er blandt de 8 støttede projekter i Novo Nordisk Fondens forårsuddeling, der har fokus på naturvidenskabelige uddannelser og uformelle læringsmiljøer.

    Matematikcenter og lektiepiloter har sammen ansøgt om støtte til at afprøve et koncept, som gennem en række særligt tilrettelagte oplæg og indsatser giver forældre med børn i grundskolen viden, selvtillid og konkrete værktøjer til bedre at kunne hjælpe deres børn med matematik. Konceptet er udviklet af lektiepiloter og bygger på viden og erfaringer fra Lektiepiloters faglige baggrund inden for matematik didaktik og undervisning.

    Når det kommer til at udvikle børns matematikkompetencer, er forældre en overset men oplagt målgruppe. Vi ser gang på gang forældre til børn i grundskolen, der kæmper med at hjælpe deres børn med lektier. Det kan være forældre, som ikke mestrer matematik på et tilstrækkeligt niveau, men også forældre med lange uddannelser og gode matematikfærdigheder, som ikke evner at formidle matematikken på en måde, der øger motivation og interesse for matematik.

    Hvorfor matematik?

    Hvis Danmark skal lykkes med at få unge under 25 igennem en uddannelse og/eller i job, så kræver det især et fokus på matematik. Faget spiller en central rolle gennem hele ens skole- og uddannelsesliv. Dårlige matematikfærdigheder kan have direkte indflydelse på, at man erklæres ikke-uddannelsesparat, ikke gennemfører en ungdomsuddannelse eller ikke optages på en videregående uddannelse. Basale matematikfærdigheder giver et menneske handlemuligheder - i uddannelse, i arbejde og i ens personlige liv.

    Vi hos Matematikcenter er ydmyge og stolte over støtten, og ser frem til at komme i gang med projektet.  

    Du kan læse mere om Novo Nordisk Fondens bevilling og om de andre projekter her.

  • Coronaberedskab

    Nyheder

    Coronaberedskab

    2020 bød på store omvæltninger for dem, som anvender Matematikcenter: børn og unge, fik vendt op og ned på deres hverdag derhjemme og i skolen. Hjemmeundervisning skabte pres på Matematikcenters digitale tilbud, Webmatematik.dk og Webmatlive.dk. Vi måtte arbejde hurtigt for at imødekomme den store efterspørgsel, der kom under første bølge af corona. Fra den ene uge til den anden steg antallet af besøg med 60% på vores hjemmesider, og vi har under nedlukning haft i alt 5.072.993 besøgende på vores hjemmesider!

    En stor andel af de frivillige matematikhjælpere skiftede den lokale lektiecafé på biblioteket ud med den digitale, Webmatlive.dk. Matematikcenter kunne pga. de frivilliges omstillingsparathed samt opbakning til projektet ”Corona-beredskab” fra Tuborgfondet, Augustinusfonden og Stibofonden hurtigt imødekomme den øgede digitale efterspørgsel fra elever og deres forældre.

    Støtten til projektet har betydet, at vi har kunne udvide vores åbningstider på Webmatlive.dk, udvikle kø-funktion og indhold til webmatematik.dk samt afvikle eksamensforberedelse online.

    Udvidede åbningstider

    Matematikcenter har haft tre ugentlige åbningsdage under hele projektet. Derudover har vi kunne skalere åbningstiderne efter behov, når nedlukningerne ramte skoler og uddannelsesinstitutionerne.

    Udvikling af kø-funktion fastholder eleverne

    Matematikcenter har haft en udfordring med ”tab af elever pga. ventetid” og det gav i marts måned et endnu større pres på Webmatlive.dk, da et øget antal elever ønskede hjælp. Da de ikke havde mulighed for at se, hvor langt de var i køen, blev de utålmodige og forlod hjemmesiden – og dermed fik de ikke den hjælp de havde behov for. Projektet har givet os mulighed for at udvikle en ny kø-funktion til Webmatlive.dk. Den skaber gennemsigtighed for eleverne, ift. hvor lang ventetid der er for dem på webmatlive.dk. Det er med til at fastholde eleverne, da de nu er klar over, hvor langt de er i køen. Et større antal får nu den hjælp, de har behov for som følge heraf.

    Kø-funktionen har forbedret Webmatlive.dk markant for både de frivillige og elever. Funktionen gør det også muligt for eleverne, at skrive hvilket niveau/uddannelsesretning de skal have hjælp på samt opgavetype og derefter tilgå en kø. Denne funktion har vi især anvendt til eksamensforberedelse, så de frivillige har kunne differentiere eleverne ift. matematikniveau. Af kø-funktionen fremgår det også, hvor mange frivillige der er online, hvilket eleverne ikke har haft mulighed for at se tidligere. Ligeledes kan de frivillige se, hvor mange elever der er logget ind på Webmatlive.dk, samt hvor mange af dem der venter på lektiehjælp. Kø-funktionen giver både elever og frivillige et godt overblik over hvor mange der skal have hjælp og med hvad.

    Afvikling af eksamensforberedelsen

    Pga. nedlukningen i forsommeren 2020 kunne Matematikcenter ikke afholde lokale eksamenscaféer i fem byer, som vanligt. Projektet muliggjorde at Matematikcenter kunne flytte eksamensforberedelsen online. Eksamensforberedelsen inden sommeren 2020 foregik over fire forskellige dage og varede 4 timer pr. dag. Der blev rekrutteret frivillige som normalt var på Webmatlive.dk, fra de lokale lektiecaféer, blandt tidligere frivillige og samarbejdsvirksomheder.

    Udvikling af indhold til Webmatematik.dk

    Der er udviklet introduktionsvideoer til CAS-programmet Maple, og igangsat udvikling af introduktionsvideoer til TI-Nspire. Målet med videoerne er at give en kort introduktion til programmerne til nybegyndere. Man ser typisk programmerne for første gang, når man starter på en ungdomsuddannelse, og eleverne her udgør derfor en del af målgruppen. Forskellige uddannelsessteder bruger forskellige CAS-programmer, og det er derfor også ment som en hjælp til de frivillige, hvis de oplever at blive spurgt til programmer, de ikke kender. Der er udviklet et skriftligt eksamenssæt der ligner dem man ser på STX A-niveau. Formålet med udviklingen af eksamenssættet er at bruge det til eksamenscaféer, så vi forhåbentlig har et sæt, eleverne ikke allerede har regnet i undervisningen. Pensum på A-niveau er blevet udvidet med mere om funktioner af to variable, og derfor er der udviklet fire nye sider til dette emne. Siderne, der er udviklet i perioden er: Gradient, stationære punkter, tangentplan og niveaukurver. Siderne Tangentplan og Niveaukurver indeholder hver en video, der viser, hvordan hhv.

     

  • Giv feedback til Matematikcenter

    Nyheder

    Giv feedback til Matematikcenter

    Matematikcenter er en frivillig organisation, som ønsker at gøre en forskel for de mange elever og kursister, der bruger vores tilbud. Vi forsøger hele tiden at målrette og tilpasse vores tilbud, så de imødekommer vores brugeres behov. Derfor har vi brug for din feedback, så vi hele tiden kan blive bedre og udvikle os der, hvor der er behov for det.

    I 2021 stiller Matematikcenter skarpt på at måle på den virkning som vores tilbud har på vores målgruppes matematikniveau og interesse for STEM, samt hvordan elevernes forældre og lærere ser på vores tilbud. Sammen med konsulenthuset Realize gennemfører vi bl.a. interviews med elever/kursister, forældre og lærere.

    Vil du hjælpe os med det?

    Er du elev i folkeskole/på ungdomsuddannelse eller kursist på VUC

    Har du som elev modtaget gratis lektiehjælp i Matematikcenters lokale lektiecaféer, online på Webmatlive.dk eller på Webmatematik.dk? Så kan du tilmelde dig til et interview her.

    Som elev/kursist vil du komme til at deltage i et én-til-én-interview med Realize.

    Er du forælder?

    Har dit barn anvendt Matematikcenters lektiecafé, Webmatlive.dk eller Webmatematik.dk? Så kan du tilmelde dig til et interview her

    Som forælder deltager du i et fokusgruppeinterview foretaget af Realize. Interviewet bliver foretaget af 1-2 personer fra Realize, og der deltager 5- 7 personer pr. fokusgruppe. 

    Er du matematiklærer?

    Har du henvist dine elever til en af Matematikcenters lokale lektiecaféer eller til vores online lektiecafé, Webmatlive.dk? Eller har du anvendt Webmatematik.dk i undervisningen eller besøgt siden i anden forbindelse? Så kan du tilmelde dig et interview her 

    Som lærer deltager du i et fokusgruppeinterview foretaget af Realize. Interviewet bliver foretaget af 1-2 personer fra Realize, og der deltager 5- 7 personer pr. fokusgruppe. 

    Få en tur i biografen - Som tak for hjælpen modtager du en biografbillet!

    Har du yderligere spørgsmål, eller ønsker du at vide mere, så kan du sende os en mail.

     


    Gennemførelse af evalueringen er støttet af Teknologipagten.

  • Flere nye ansigter hos Matematikcenter

    Nyheder

    Matematikcenters kontor i København er vokset med flere nye ansigter 

    Matematikcenters kontor i København er vokset, da der er kommet flere nye ansigter til. Vi har ansat to nye medarbejdere: Projektleder Mette Sindet Hansen og studentermedhjælper Cecilie Olsen. De har været i gang i to uger, og de er kommet godt fra start. 

    Mette er ansat som projektleder, og skal varetage projektet "Mentorindsats til FGU-elever". Projektets formål er at udvikle en mentorordning, hvor de frivillige skal støtte og vejlede elever på Den Forberedende Grunduddannelse (FGU) i matematik. Målet med mentorindsatsen er, at eleven bliver klar til at gennemføre en ungdomsuddannelse eller varetage et arbejde. Mettes rolle er at stå for den overordnede organisering og koordinering af projektet, heraf løbende arbejde med forankring af projektets indsatser. 

    Cecilie er ansat som studentermedhjælper til kommunikation og markedsføring. Cecilies primære rolle er, at varetage de forskellige kommunikationsindsatser henvendt Matematikcenters brugere og samarbejdspartnere.