Nyheder fra Matematikcenter
-
Studiejob: webredaktør og koordinator for webmatlive
Ledige stillingerMatematikcenter søger en studentermedhjælper 10-15 timer ugentligt som redaktør for webmatematik.dk og koordinator for webmatlive.dk.
Som redaktør og koordinator bliver dine arbejdsopgaver, at:
- vedligeholde eksisterende og udvikle nyt indhold til webmatematik.dk
- planlægge og producere videolektioner til webmatematik.dk
- rekruttere og koordinere frivillige til webmatlive.dk
- udvikle og skrive #DerErMatematikiAlt – Matematikcenters sociale medier-koncept
- være moderator for webmatematik.dk’s online forum
- assistere projektleder for lektiecaféer med skolebesøg
Vi forventer derfor, at du:
- har et højt matematisk niveau – og minimum A-niveau
- har erfaring med LaTex og gerne med opdatering af hjemmesider
- har mindst 2 år tilbage på dit studie
- kan være til stede på kontoret to dage om ugen
- gerne studerer inden for det naturvidenskabelige eller tekniske fagområde
- kan arbejde selvstændigt og er udadvendt og ikke bleg for at tale foran større forsamlinger
- kan bevare overblikket og er god til at give andre et godt overblik
Om Matematikcenter
Matematikcenter er en forening af frivillige matematikhjælpere, der tilbyder gratis lektiehjælp i matematik. Vores brugere er elever, der har matematik i grundskolens udskoling, på ungdomsuddannelser og voksenuddannelser. Matematikcenter laver gratis lektie- og eksamenshjælp i ugentlige lektiecaféer, online via webmatematik.dk og webmatlive.dk samt i årlige eksamenscaféer.
Du bliver en del af Matematikcenters sekretariat i København, som består af tre fuldtidsansatte. Du bliver ansvarlig for at kvalitetssikre Matematikcenters faglige matematikindhold. I nogle tilfælde kan du blive spurgt om at deltage i interviews i pressen vedrørende Matematikcenters tilbud.
Interesseret?
Send en kortfattet ansøgning og CV til ninna@matematikcenter.dk hurtigst muligt og senest den 6. oktober. Samtaler afholdes løbende. Alle spørgsmål vedrørende stillingen kan rettes til sekretariatsleder Ninna Hoegh på ninna@matematikcenter.dk eller tlf.: 5354 5088.
Vi forventer opstart på job senest den 1. november og meget gerne før.
-
Bliv frivillig i Matematikcenter
Ledige stillinger"Det er vigtigt, at de unge ikke kommer bagud med deres hjemmearbejde, og da ikke alle forældre kan hjælpe dem, er lektiecaféen et godt sted at få hjælp." Bent Aksglæde Rasmussen, frivillig i lektiecaféen i Sønderborg og på Webmatlive.dk.
Har du styr på matematikken og er du god til at lære fra dig? Vil du hjælpe unge med at blive bedre til matematik? Så er Matematikcenter stedet for dig.
-
Bliv frivillig projektleder i Matematikcenter
Ledige stillingerBrænder du for frivillighed, har gode kommunikationsevner og en interesse for organisering af aktiviteter?
Til vores lektiecaféer i Aalborg, Odense og Silkeborg søger vi lige nu projektledere, der har lyst til at fungere som Matematikcenters kontaktpersoner og lokale koordinatorer.
Vores frivillige matematikhjælpere udgør rygraden i vores arbejde. Alle Matematikcenters frivillige har en stor begejstring for matematikfaget, som de hver uge deler med de unge, der bruger vores lektiecaféer.
Vores lokale projektleder er tovholder for de lokale frivillige og fungerer som kontaktperson til Matematikcenters sekretariat i København. Vi forestiller os, at du enten er studerende med lyst til erfaring med koordination af frivillige og noget til CV'et eller senior med lidt ekstra tid til at bruge på en frivillig indsats hvor du får ekstra ansvar.
Det er lysten til at formidle, koordinere og have ansvar for at Matematikcenters aktiviteter drives, der er det vigtige. Det er derfor ikke et krav, at du kan matematik selv.
Hvad består den frivillige indsats af?
- praktiske opgaver forbundet med rekruttering af nye frivillige til lektiecaféen
- deltage i besøg på lokale skoler, gymnasier og uddannelsesinstitutioner for at fortælle om Matematikcenters arbejde
- have løbende kontakt med Matematikcenters sekretariat i København
- fungere som bindeled mellem de frivillige lektiehjælpere og Matematikcenter
- koordinere de frivilliges ugentlige vagtplan
Hvad forventer vi af dig?
- at du kan afsætte 2-3 timer om ugen
- at du planlægger at være frivillig hos Matematikcenter min. 1 år
- at du kan fremvise en ren børneattest
- at du har lyst til at formidle viden om Matematikcenter og koordinere de frivillige i lektiecaféerne.
Kontakt os i dag, hvis du er interesseret i at høre mere.
Vi glæder os til høre fra dig!
-
Nyhedsbrev juni: Matematikcenter får ny sekretariatsleder
NyhederNinna Hoegh tiltræder som ny sekretariatsleder i Matematikcenter.
Ninna kommer fra en stilling som direktør for hjemløseorganisationen projekt UDENFOR.
»Jeg er glad for at få en flot modtagelse i en ny organisation hvor jeg får lov til at være med til at styrke en organisation med stort potentiale og en stærk tradition for at hjælpe de elever, som kæmper med matematik.«
Læs mere om Matematikcenters nye sekretariatsleder og andre nyheder i vores seneste nyhedsbrev.
-
Fra hjemløse til matematik
NyhederTidligere direktør i projekt UDENFOR ny sekretariatsleder i Matematikcenter
Ninna Hoegh tiltræder som ny sekretariatsleder i Matematikcenter. Ninna kommer fra en stilling som direktør for hjemløseorganisationen projekt UDENFOR.
»Jeg er glad for at få en flot modtagelse i en ny organisation hvor jeg får lov til at være med til at styrke en organisation med stort potentiale og en stærk tradition for at hjælpe de elever, som kæmper med matematik.« siger Ninna Hoegh.
Bestyrelsesforkvinde i Matematikcenter, Hannah Pettersson, fortæller, at de ser frem til at følge udviklingen i organisationen med Ninna i spidsen.
»Vi har set meget frem til at byde Ninna velkommen. I Ninna får vi en erfaren leder med et stort netværk. Hun kan være med til at løfte Matematikcenter op på et nyt niveau, sådan at vi kan hjælpe endnu flere elever i hele landet.«
Har arbejdet med en af de mest udsatte grupper i Danmark
I nogles øjne er der måske langt fra indsatser for og med hjemløse til lektiehjælp i matematik for børn og unge. Ifølge Ninna er der dog én ting de to organisationer har til fælles: nemlig at gøre en indsats for udsattes muligheder og rettigheder i livet.
»Børn og unge fra uddannelsesfremmede hjem er i større risiko for at stå uden uddannelse og job. I Danmark er der 70.000 unge, som hverken er i gang med uddannelse eller er i beskæftigelse. I Matematikcenter giver vi alle, uanset baggrund og fagligt udgangspunkt, mulighed for at styrke deres matematiske kompetencer og nå deres fulde uddannelses- og jobpotentiale.«
Fokus i de kommende år
Ifølge Ninna bliver den vigtigste opgave i de kommende år at udbrede kendskabet til Matematikcenter og de indsatser i organisationen, der viser anvendt matematik.
»Matematikcenter er den eneste organisation i Danmark, som fokuserer på gratis lektiehjælp i matematik til børn og unge. Vi har en stor gruppe af dedikerede frivillige matematikeksperter, som bare brænder for at hjælpe og støtte de unge. Så vi skal nå meget bredere ud.«
Og med de rette ressourcer og partnerskaber med både virksomheder og fonde kan Matematikcenter ifølge Ninna hjælpe mange flere unge til at trives med matematik og til at gennemføre deres drømmeuddannelse. Gennem partnerskaber med bl.a. virksomheder kan Matematikcenter også vise, hvad matematikken bruges til. Det kan gøre matematikken lettere at forstå, når en medarbejder i en virksomhed fortæller, hvordan han eller hun anvender matematik i sit arbejde.
»Jeg har virkelig fået øjnene op for, hvor meget matematik der er i vores hverdag. Du kommer ikke uden om matematik, uanset hvad du beskæftiger dig med. Derfor mener jeg også vi skal have styrket og sat fokus på vores indsats ”Der er matematik i alt” i samarbejde med virksomhederne. Så kan vi udvikle spændende og motiverende materiale, der viser, at der er matematik i alt og som kan anvendes af undervisere, børn, unge og deres forældre.«
Matematikcenter har lektiecaféer i hele landet og driver den online lektiecafé, webmatlive.dk. Lige nu er lektiecaféerne gået på sommerferie. Men man kan stadig få hjælp til sin mundtlige matematikeksamen på webmatematik.dk/eksamen.