Nyheder fra Matematikcenter
-
Matematikcenter har modtaget META Data Centers Community Action Grant
Blogindlæg”Vi er glade for, at vi igen er blevet udvalgt af Odense Data Center til at modtage deres META Community Action Grant. Med deres opbakning har vi igen i år haft mulighed for at gennemføre vores eksamensforberedelse i Odense og digitalt på Webmatematik.dk og Webmatlive.dk med stor succes,” udtaler sekretariatsleder i Matematikcenter, Bolette Møller Jensen.
Tilsammen deltog 58 elever på Webmatlive.dk og i eksamenscaféen i Odense, og det var som altid en fest!!
Den fine anerkendelse er et resultat af vores vedvarende indsats for at bruge teknologi til gavn for lokalsamfundet og vores engagement i udviklingen af STEM-uddannelserne.
Det er dejligt at se, hvordan Matematikcenters formål og META's mission om at støtte lokale foreninger og initiativer, der bringer mennesker sammen offline og online, harmonerer så godt.
-
Eksamensforberedelse var igen i år en succes
BlogindlægI Matematikcenter har maj måned stået i eksamensforberedelsens tegn!
Hvert år i maj finder landets elever nemlig ud af, hvilke eksamener de skal op til inden skoleåret går på hæld. For rigtig mange er det skriftlig matematik, og det kan godt give lidt svedige håndflader.
Over 171 elever deltog i år og det var som altid en kæmpe succes!
Sådan her lyder det bl.a. fra en af eleverne:
”De her opgavesæt ligner det eksamenssæt, som jeg vil få til min eksamen, så jeg føler, det er den bedste måde at forberede mig på. Bare øve, øve og øve. Hjælpen herude har også været rigtig god.”
Eksamenscaféerne i maj giver nemlig eleverne mulighed for at øve sig på et opgavesæt, som ligner det, de vil møde til deres skriftlige eksamen i matematik. En af de helt store grunde til, at dette er muligt år efter år, er de mange frivillige, der er klar til at svinge forbi med en hjælpende hånd.
En af dem, der altid er parat med friske medarbejdere, som ikke har noget imod at bruge et par timer som frivillige matematikhjælpere, er Aage og Boyhus, og i år var ingen undtagelse.
”Hos Aage & Boyhus elsker vi matematik og bruger det i vores arbejde hver dag. Det er vigtigt, at alle børn i Danmark har mulighed for at mestre og blive fascinerede af matematik, og derfor støtter vi Matematikcenter,” siger Povl Aage, administrerende direktør.
Povl Aage fortæller desuden, at arrangementet skaber fællesskab blandt medarbejderne og giver dem indsigt i, hvordan matematikundervisning foregår i gymnasiet.
-
34 match af matematikmakkere!
BlogindlægDet er nemlig helt rigtig! Indtil videre har Matematikcenter skabt hele 34 match i vores matematikmakker-ordning, hvor vores frivillige støtter og vejleder elever på den forberedende grunduddannelse i matematik!
Vi er vilde med at stå på sidelinjen og se, hvordan projektet bidrager til at styrke elevernes forståelse for matematik og deres vej mod uddannelse og job.
Et strålende eksempel er Markus fra FGU-Skolen Øst, der har haft stor glæde af sin matematikmakker:
”Jeg har lige afsluttet mine eksamener og har nogle enormt gode karakterer, som jeg slet ikke havde regnet med (…) min matematikmakker gav mig en meget tæt støtte og hjalp mig til at forstå matematikken. Jeg følte mig mere sikker i det og fik mere selvtillid.”
Så sejt!Du kan læse mere om projektet lige her
Tak til vores fantastiske frivillige og samarbejdspartnere for jeres uvurderlige støtte og engagement: Den A.P. Møllerske Støttefond FGU-Skolen Øst Roskilde Kommune Høje-Taastrup Kommune Greve Kommune Lejre Kommune Solrød Kommune KUI -
Lektiepiloter sætter turbo på selvtilliden hos Tårnby-forældre
Blogindlæg
I løbet af 2023 har Matematikcenter afholdt 13 inspirerende oplæg på fem skoler i Tårnby Kommune, hvor vi har haft glæden af at møde en helt masse forældre i forbindelse med vores Lektiepilotprojekt.
Lektiepiloter handler kort sagt om at, at give forældre til børn i grundskolen viden, selvtillid og konkrete værktøjer til at kunne støtte deres børn i matematik.
I Matematikcenter ved vi nemlig, at der ofte sker en ærgerlig ændring i børns relation til matematik omkring 4. klasse. Samtidig vil mange forældre rigtig gerne hjælpe deres børn, men er usikre på hvordan.
Det skyldes blandt andet, at mange af dem selv har haft dårlige oplevelser med matematik i skolen eller hænger fast i gamle opfattelser af hvad matematik er.
Vi er derfor stolte af at dele de seneste resultater fra projektet, som viser, at det faktisk er muligt at løsne op i frygten og sætte forældrene tilbage i førersædet:
1. Stor tilfredshed: 74% af de deltagende forældre oplevede Lektiepiloternes oplæg som meget relevante.
2. Bedre forberedt på hjemmearbejde: Over halvdelen af forældrene følte sig bedre klædt på til at hjælpe deres børn med matematik efter oplæggene. De oplevede også, at have fået brugbare og konkrete redskaber til at tale om matematik i hverdagsaktiviteter.
3. Praktisk anvendelse: Næsten to tredjedele af forældrene kunne se mening i at anvende de redskaber og den viden, de fik fra oplæggene, i en hverdagskontekst.
På Skottegårdsskolen gav forældrene endda en gennemsnitlig tilfredshedsscore på 9,5 ud af 10.
Med Lektiepiloterne ved roret og forældrene som medpiloter viser resultaterne, at vi sammen kan nå til nye højder med lektiehjælpen i matematik!
En stor tak skal derfor lyde til forældrenes engagement og feedback, som er afgørende for projektets succes og fortsatte udvikling.Du kan læse mere om projektet lige her
Projektet er støttet af: NCUM Realize ApS, Novo Nordisk Foundation
-
Har du hørt om vores Matematikmakkerforløb?
BlogindlægI næsten tre år har Matematikcenter matchet FGU-elever og matematikkyndige frivillige med hinanden for at styrke elevernes matematiske forståelse.
Her får du to vigtige erfaringer, som vi har gjort os undervejs:
1. Positiv respons på 1:1 kontakt: Vi har observeret, at eleverne oplever en positiv respons på individuel kontakt. Den skræddersyede tilgang giver os desuden mulighed for at tilpasse støtten efter hver enkelt elevs unikke behov, hvilket resulterer i bedre matematiske oplevelser.
2. Opbygning af selvtillid og motivation: Gennem Matematikmakkerforløbet forbedrer eleverne ikke kun deres matematikfærdigheder, men udvikler også en stærkere selvtillid og en nyfundet entusiasme for at tackle matematiske udfordringer, selv når de virker uoverskuelige.
Vi er stolte af at være en del af elevernes rejse mod at opnå deres eget bedste inden for matematik.Du kan læse mere om projektet lige her
Projektet er et samarbejde med FGU-Skolen Øst Roskilde Kommune Høje-Taastrup Kommune Greve Kommune Lejre Kommune, Sorø Kommune og KUI/Den Kommunale Ungeindsats. Projektet er desuden støttet af Den A.P. Møllerske Støttefond.