Menu

Menu

Nyheder fra Matematikcenter

  • Undersøgelse: Forældre kan ikke hjælpe deres børn med matematik

    Nyheder

    Den nyeste PISA-test viser fremgang for de danske elever i matematik. Alt imens viser en undersøgelse fra Matematikcenter, at 39,5 procent af forældre med børn i folkeskolens ældste klasser har svært ved at hjælpe med matematik. Og tallet stiger til over 50 procent, når børnene begynder på en ungdomsuddannelse. 

    ”Jeg har måttet sige, at jeg bare ikke kan hjælpe med matematik,” fortæller Anna Elming.

    Hun er mor til Olivia, der går i 8. klasse i København.

    ”At det er svært at hjælpe er en underdrivelse, for jeg kan slet ikke,” siger hun.
    Anna Elming er bare én blandt mange forældre, der har svært ved at hjælpe deres børn med lektierne i netop matematikfaget. En undersøgelse fra organisationen Matematikcenter viser, at 39,5 procent af forældre med børn i 7-10. klasse synes, at det er svært eller meget svært at hjælpe med matematik, når de laver lektier.

    Og flere forældre står af, når børnene bliver ældre og niveauet stiger. Mere end 53 procent af forældre med børn på erhvervsskoler føler, at det er svært eller meget svært at hjælpe med matematik. Blandt forældre med børn i gymnasiet er tallet helt oppe over 54 procent, og her er procentdelen størst for dem, der svarer, at det er meget svært at hjælpe.

    undefined

    Langtfra alle kan få hjælp derhjemme

    Organisationen Matematikcenter tilbyder gratis lektiehjælp i matematik. Her genkender man, at ikke alle forældre kan hjælpe deres børn med faget.

    ”Langtfra alle børn og unge kan få hjælp til matematikken derhjemme,” fortæller Kathrine Predstrup, sekretariatsleder i Matematikcenter.

    ”Når vi evaluerer vores lektiecaféer, spørger vi blandt andet eleverne, om de kan få hjælp andre steder end hos os, og hvem de i så fald får hjælp af. Kun få af de elever, som bruger vores tilbud, kan få hjælp af deres forældre,” fortsætter Kathrine Predstrup.
    Anna Elmings datter får hjælp med matematik hos sin far, og hun klarer sig derfor udmærket i faget. 

    ”Men havde min eksmand ikke kunnet hjælpe, så havde jeg jo været nødt til at købe noget hjælp. Men privatundervisning er dyrt, jeg har kigget på det,” siger Anna Elming.
    Netop privatundervisning bliver mere og mere udbredt, fortæller Matematikcenters Kathrine Predstrup. 
    Men:

    ”Det bør ikke være nødvendigt at betale for ekstra undervisning, og desuden er det ikke alle, der har råd. Derfor skal vi sikre gratis adgang til lektiehjælp i matematik, så alle kan få den hjælp og støtte til matematikken, som de har brug for – også dem, som ikke kan få hjælp hjemmefra,” siger Kathrine Predstrup.

    Forældre har forskellige forudsætninger

    Der kan være god grund til, at man som forælder ikke kan hjælpe med matematik. Nogle har svært ved at lære fra sig eller oplever, at der opstår konflikter, når de forsøger at hjælpe deres børn med lektierne. Andre forældre har ikke selv det nødvendige matematiske niveau eller har ikke brugt matematik i mange år.

    For Anna Elming er det evnen til at løse abstrakte, matematiske opgaver, der står i vejen. Hun har altid klaret sig godt i skolen og har en universitetsuddannelse med sig, men lige matematik har hun aldrig været god til, og hun har ikke beskæftiget sig med faget, siden hun selv gik på hf.

    ”Hvis min datter beder om hjælp i et hvilket som helst andet fag, så kan jeg sagtens hjælpe. Jeg kan også godt regne ud, hvad jeg skal betale i skat og lave budgetter og sådan noget, men når matematikken bliver abstrakt, så kan jeg ikke finde ud af det,” siger Anna Elming.

    Og det er en ærgerlig følelse ikke at kunne hjælpe sit barn med lektierne, synes hun.

    ”Det er enormt ydmygende, og andre, som godt kan matematik, de forstår det ikke. De tænker: Du er jo kvik! Og så er jeg nødt til at overbevise dem om, at det jo ikke er fordi, at jeg ikke gider – jeg kan bare ikke,” siger Anna Elming.

    Kathrine Predstrup råder både børn, unge og deres forældre til at benytte de gratis tilbud, der findes.

    ”I vores lektiecaféer viser vi børn og unge, at matematik kan være sjovt. Alle kan lære det, hvis eleverne får den støtte, de har brug for. Når nu ikke alle kan få den hjælp af deres forældre, er det vigtigt, at der findes gratis lektiehjælp i matematik,” mener Kathrine Predstrup. 

  • Ny webredaktør for Webmatematik.dk

    Nyheder

    I december starter Morten von Würden i Matematikcenter.

    undefinedMorten skal være ny webredakør for Webmatematik.dk. Det betyder at han også skal lave de ugentlige #DerErMatematikiAlt, koordinere Online Lektiecafé og svare på spørgsmål i forum.

    Velkommen til Morten.

    Kontakt Morten her.

  • Studiejob: Frivilligkoordinering, skolebesøg og projektledelse

    Ledige stillinger

    Matematikcenter søger per 1. februar eller snarest herefter en studentermedhjælper 10-15 timer ugentligt til bl.a. frivilligkoordinering, oplysningsarbejde og understøttelse af lektiehjælp i matematik i Aarhus og omegn.

    Hvad kan Matematikcenter tilbyde dig?

    Som studentermedhjælper hos Matematikcenter bliver du en del af organisationens sekretariat, der har to fuldtidsansatte og to studentermedhjælpere. Din arbejdsplads bliver i Aarhus, men du har tæt kontakt til sekretariatet i København.

    Vi har en uformel omgangstone og en høj faglighed. Du bliver en del af et team, som arbejder på at udvikle organisationen og gøre sig gældende i den offentlige debat vedr. uddannelse samt dansk vækst og konkurrencedygtighed. Du får rig mulighed for at sætte dit præg på dine arbejdsopgaver samt at udvikle dine faglige kompetencer.

    Hvad er Matematikcenter?

    Matematikcenter er en non-profit organisation, der tilbyder folkeskolelever samt elever på ungdomsuddannelserne og suppleringskurser gratis hjælp til matematik. Vi har lektiecaféer rundt om i landet samt online på Webmatematik.dk. Det er organisationens frivillige, som yder hjælpen til eleverne og din rolle som studentermedhjælper vil være at understøtte dem i deres indsats.

    Dine opgaver

    Du vil primært have ansvaret for:

    • at booke skolebesøg og i flere tilfælde tage ud på skolebesøg
    • at varetage kontakt til samarbejdsskoler og andre samarbejdspartnere
    • at arrangere og afholde arrangementer for de frivillige
    • projektledelse i forbindelse med afholdelse af Eksamenscaféer i Aarhus og Aalborg
    • frivilligkoordinering i samarbejde med Matematikcenters frivillige projektledere

    Vi forventer derfor, at du:

    • har mindst 2 år tilbage på dit studie
    • er fleksibel og kan arbejde i dagtimerne – f.eks. i forbindelse med skolebesøg
    • har gode kommunikationsevner og føler dig godt tilpas i relationen til frivillige samt i det opsøgende arbejde på skolerne
    • kan arbejde selvstændigt og er udadvendt
    • det er en fordel, hvis du har matematik på A-niveau, men bestemt ikke et krav

    Interesseret?

    Send en kort ansøgning vedlagt CV til job@matematikcenter.dk hurtigst muligt og senest den 18.januar 2017 kl.12.00. Samtaler forventes afholdt i uge fire via Skype. Der afholdes evt. en opfølgende samtale i København. Henvendelser vedr. stillingen kan rettes til Kommunikationskonsulent, Bolette Møller Jensen, på mail eller på tlf. 6012 9835.

    Hent opslaget som pdf.

  • Unge lærer matematik i julekalender

    Nyheder

    Det er vigtigt, at børn og unge også får den sjove side af matematik at se, mener Matematikcenter. Derfor laver frivilligorganisationen hvert år matematiske julekalendere på Facebook.

    Julekalenderen skal vise, hvad matematik kan bruges til i virkeligheden. Noget som er afgørende for børn og unges læring og forståelse for faget.

    undefined

    Fibonacci-tal, Von Koch og differentialregning

    ”Udregn omkredsen af vores Von Kochs snefnug – og lav dit eget bagefter”, siger Julius og Amanda fra Matematikcenter i videoen på Facebook. Det er blot én af opgaverne, som børn og unge løser i Matematikcenters årlige julekalender. 3.500 personer har set julekalenderen indtil videre og responsen er positiv.

    ”Herlig måde at formidle anvendt matematik på”, skriver en af følgerne i en kommentar på Facebook.

    Og det er lige præcis det julekalenderen fra Matematikcenter skal kunne.

    undefined

    Der er matematik i alt

    Det er tredje år i træk, at Matematikcenter laver en matematikjulekalender for sine følgere på Facebook. Der er otte afsnit i alt, da julekalenderen følger Fibonacci-tallene indtil den 24. december. Hvordan det lige hænger sammen forklares i julekalenderens første afsnit.

    I hverdagen hjælper Matematikcenter tusindvis af børn og unge med matematiklektierne i lektiecaféer og på hjemmesiden Webmatematik.dk. Men det er også vigtigt, at der kommer fokus på den anvendte matematik, hvis man skal gøre børn og unge bedre til matematik. Det fortæller sekretariatsleder i Matematikcenter, Kathrine Predstrup. 

    ”Julekalenderen er en sjov gimmick, som vi laver på Facebook her i december. Den er en del af vores matematikindsats #DerErMatematikiAlt, som vi kører hver uge på sociale medier. Her laver vi sjove udregninger på hverdagssituation. Det gør vi for at stille mere fokus på den anvendte matematik.”

    Baggrunden for at lave en matematikjulekalender og #DerErMatematikiAlt stikker dog dybere end det. 

    ”Det er vigtigt for børn og unges forståelse for matematik, at de for det første bliver gjort bekendt med, hvorfor de overhovedet skal lære matematik. Dernæst er det vigtigt, at de ser eksempler på, hvordan den matematik, de lærer i skolen, kan anvendes i virkeligheden.”


    Alle afsnit af Matematikcenters julekalender kan ses på Matematikcenters Facebookside.

  • Online matematikhjælp hitter blandt gymnasieeleverne

    Nyheder

    Webmatematik.dk er en gratis online matematikhjælp, som er populær blandt gymnasieeleverne. I 2016 har besøgstallet sat rekord med fire millioner besøg. Webmatematik.dk er udviklet af frivillige og drives af Matematikcenter - en forening, der tilbyder gratis lektiehjælp i matematik.

    undefined

    Siden Webmatematik.dk blev lanceret i 2013 har Matematikcenter, der står bag hjemmesiden, oplevet en støt stigende interesse. I 2014 havde Webmatematik.dk i alt en million besøg. I 2016 har der været 4.107.000 besøg. Det er rekord, fortæller Sekretariatsleder i Matematikcenter Kathrine Predstrup.

    ”Det fortæller os jo, at eleverne er glade for siden. Samtidig indikerer det også, at der er et behov blandt de unge for at få hjælp til matematik, når de skal lave deres lektier. Og vi er glade for at kunne stille op som et supplement til undervisningen”, siger Kathrine Predstrup

    Webmatematik er især populær blandt gymnasieelever

    Det er især gymnasieelever på stx og htx, der bruger Webmatematik.dk. Det viser en opgørelse fra Matematikcenter. 57 % læser på stx mens 11,5 % læser på htx. Resten fordeler sig på hhx, hf, erhvervsuddannelser og grundskole. Næsten 60 % af brugerne har matematik på A-niveau. Samtidig er den mest besøgte side på Webmatematik.dk eksponentiel udvikling på matematik C-niveau. De fleste af brugerne af Webmatematik.dk bor i København, dernæst Aarhus, Odense, Aalborg og Silkeborg.

    undefined

    Derfor er den populær: Overskuelig og gratis

    Mange af Webmatematik.dks brugere bemærker, at hjemmesiden især er god, fordi den er overskueligt opbygget og gratis. Netop de to ting har været vigtige elementer at holde fast i for de frivillige, der har udviklet indhold til siden.

    ”Det er vigtigt, at eleven ikke bliver forvirret af en masse unødig information. De kan hurtigt søge emnet frem eller finde det under det matematikniveau de læser på. Hvis de mangler uddybning har vi videoeksempler og en online lektiecafé hver uge”, siger Kathrine Predstrup.

    ”Og så er det også vigtigt, at der er fri adgang til Webmatematik.dk. Det er jo ikke alle som har råd til at betale for lektiehjælp. Derfor skal det selvfølgelig være gratis, så alle har lige adgang til lektiehjælp”, siger hun.

    Om Matematikcenter

    Matematikcenter er en forening af frivillige, der tilbyder gratis lektiehjælp i matematik. Hver uge holder Matematikcenter gratis lektiecaféer på skoler og biblioteker i hele landet. Døgnet rundt kan eleverne få hjælp til matematik på Webmatematik.dk. På hjemmesiden er der også online lektiecafé hver uge, hvor eleverne kan chatte med de frivillige via Skype. I 2017 udvider Matematikcenter sine åbningstider i den online lektiecafé, så eleverne kan få hjælp flere aftenener i løbet af ugen.

    Tal og fakta:

    • Matematikcenter blev etableret i Danmark i 2011 efter svensk eksempel
    • Matematikcenter har 20 ugentlige lektiecaféer i København, Roskilde, Odense, Vejle, Silkeborg, Aarhus og Aalborg
    • Organisationen har 90 frivillige tilknyttet, der enten studerer eller er i job. Alle har bestået matematik A med højt snit
    • I 2016 har Webmatematik.dk haft 4.107.000 besøg og 16 mio. sidevisninger
    • Matematikcenter afholder hvert år Eksamenscaféer for gymnasieelever i København, Odense, Aarhus og Aalborg