Nyheder fra Matematikcenter
-
Virksomheder mangler medarbejdere med matematiske kompetencer
NyhederNye tal fra Danmarks Statistik viser mange ledige stillinger i byggebranchen. I tredje kvartal 2016 var der 3.005 ledige stillinger inden for bygge og anlæg. Det er især medarbejdere, der kan matematik i praksis, der er mangel på.
I flere brancher efterspørger virksomhederne arbejdskraft. Det gælder byggebranchen, der blandt andre mangler tømrere og bygningsstruktører. Fælles for jobbene er, at de kræver forståelse for anvendelsesorienteret matematik.
”Skal man kunne bygge noget af kvalitet, skal man være god til matematik,” siger Helene Høj, konsulent, Dansk Byggeri.
Men det er ikke altid nemt at finde folk med de rette kvalifikationer, og det har konsekvenser.
”Inden for nogle fag begynder virksomhederne at mærke, at det er sværere at få den arbejdskraft, de behøver. Det går ud over virksomhedernes mulighed for at skabe vækst til egen virksomhed, og det påvirker selvfølgelig hele samfundets muligheder for vækst og velstand,” fortæller Helene Høj.
Organisationen Matematikcenter mener, at lektiehjælp i matematik kan være en del af løsningen.
”For at virksomhederne kan få den matematiske arbejdskraft, de efterspørger, så må vi sikre, at børn og unge får den hjælp og støtte til matematikken, som de har brug for,” siger Kathrine Predstrup, sekretariatsleder, Matematikcenter.
Unge skal se matematik i virkeligheden
Det er især uddannede fra erhvervsskolerne, som virksomhederne har brug for. Hvis flere unge skal blive interesserede i at tage en erhvervsuddannelse, så skal de med egne øjne se, at en erhvervsrettet uddannelse kan føre til et spændende arbejdsliv, mener Dansk Byggeri.
”Folkeskolerne skal ud og møde virksomhederne. Eleverne skal møde mennesker med erhvervsuddannelser, der er glade for deres job, og som kan vise, at man har et godt liv og gode muligheder i vores branche. For når de unge ser, hvordan man bruger matematik ude i virkeligheden, så giver det et helt andet blik på faget,” siger Helene Høj.
Matematikcenter arbejder netop på at vise børn og unge, hvad matematik kan bruges til, og hvorfor det er vigtigt at kunne.
”De frivillige i lektiecaféerne er ofte mennesker, der selv bruger matematik i deres arbejde til hverdag. Vi håber, at de frivillige kan inspirere børn og unge til at se, at matematik kan være sjovt, at matematik er brugbart og kan føre til et spændende arbejdsliv,” siger Kathrine Predstrup.
Matematikcenter har desuden styrket indsatsen på erhvervsuddannelserne (EUD, EUX) og på de tekniske gymnasier (HTX) gennem målrettet lektiehjælp i lektiecaféer og online på Webmatematik.dk. Med den målrettede lektiehjælp ønsker Matematikcenter at hjælpe flest mulige med at gennemføre deres uddannelse og nå deres fulde potentiale i matematik.
-
Fremgang i matematik i PISA 2015
NyhederI dag blev PISA-testen 2015 offentliggjort. Resultaterne viser en fremgang i både læsning, naturfag og matematik. Fremgangen i matematik er dog mest markant.
PISA viser en fremgang i elevernes matematikfærdigheder fra 500 point i 2012 til 511 point i 2015. Det er over OECD-gennemsnittet på 490 point.
PISA 2015 viste også, at andelen af højt præsterende elever ligger på 11,7 procent. Det er en fremgang i forhold til 2012. Samtidig er andelen af svagt præsterende elever faldet fra 16,8 procent i 2012 til 13,6 procent i 2015.
-
Eksamen i matematik hiver gymnasieelevers snit ned
NyhederI gennemsnit får gymnasieelever til skriftlig eksamen i matematik 0,88 karakterpoint under de skriftlige årskarakterer. Mere end hver 10. dumper matematik. Hvis eleverne har matematik på højt niveau giver det i gennemsnitligt en lavere karakterer til både mundtlig og skriftlig eksamen, end de fik i årskarakterer. Det viser en undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut EVA.
Det er et problem, mener frivilligorganisationen Matematikcenter – en forening der laver gratis lektiehjælp i matematik.
Flere vil få problemer med matematik
Med det nye gymnasieforlig skal endnu flere elever have matematik på B-niveau og organisationen frygter, at man vil se flere elever, der dumper eller får lave karakterer til skriftlig og mundtlig eksamen. Det fortæller sekretariatsleder i Matematikcenter, Kathrine Predstrup: ”Karakteren i matematik på højniveau har stor betydning for elevernes videre uddannelse. Optagelse på videregående uddannelse kræver ofte matematik på mindst B-niveau og et højt karaktergennemsnit. Når flere får matematik på B-niveau og der samtidig ikke sker et løft af deres matematikkompetencer, så vil vi se flere, der er afskåret fra at komme ind på deres valgte uddannelse.”
Der er brug for ekstra støtte uden for skolen
Derfor mener Matematikcenter, at der skal være initiativer, der kan løfte elevernes niveau. ”Der er brug for et sted, hvor eleverne kan gå hen og få den ekstra støtte og vejledning, som er nødvendig for at løfte deres faglige niveau. Vi har oplevet en stigning i antallet af elever, der bruger os. Det er f.eks. de elever, der ikke har råd til at betale for dyr lektiehjælp i private lektiehjælpsvirksomheder eller som ikke har mulighed for at få en faglig støtte hjemmefra, f.eks. fordi deres forældre ikke kan hjælpe med matematik på så højt et niveau”, fortæller Kathrine Predstrup.
Matematikcenter er en forening af frivillige, der tilbyder gratis lektiehjælp i matematik til alle. Foreningen har lektiecaféer på folkeskoler, ungdomsuddannelser og voksenuddannelser. Matematikcenter driver også Webmatematik.dk, som på få år er blevet de unges foretrukne lektiehjælp i matematik på nettet med 3.850.000 besøg i 2016 indtil videre.
-
Lær matematik i vores julekalender på Facebook
NyhederSå er der igen matematisk julekalender på Facebook.
Denne gang følger vi Fibonacci-talrækken. Dvs. der er otte afsnit inden den 24.december. Følg med på facebook.com/matematikcenter
-
Event for frivillige i Dome of Visions i Aarhus
NyhederLørdag den 26.november holdt Matematikcenter et event i Dome of Visions i Aarhus.
På dagen kunne man bl.a. møde matematikcenters frivillige fra Aarhus, Aalborg, Silkeborg og Vejle og teste sit matematikniveau i en quiz.