Nyheder fra Matematikcenter
-
Danmark på en 13.plads i ny international undersøgelse af matematik
NyhederI dag offentliggøres TIMSS 2015 – en international undersøgelse af 4.klasseelevers præstation i matematik og naturfag. Hovedkonklusionerne er, at de danske 4.klasseelever præsterer over det internationale gennemsnit, men er rykket ned på ranglisten siden 2011, da andre lande har præsteret bedre end Danmark.
Præstationsniveauet for de danske elever er 539 point i matematik (det internationale referencetal er 500). Dog er Danmark faldet fra en 13.plads i 2011 til en 15.-plads i 2015 på listen over børnenes matematikkundskaber. Der er altså andre lande, som har rykket sig op af ranglisten, hvor Danmark nærmest har fastholdt sit niveau fra undersøgelsen i 2011.
Udviklingen af elevernes præstationsniveau var større fra TIMSS-undersøgelsen i 2007 til 2011, end den var fra 2011 til 2015. I 2007 præsterede Danmark 523 i matematik, i 2011 lå tallet på 537 og i 2015 var tallet så 539.
TIMSS-undersøgelsen viser også, at eleverne præsterer bedst i matematik inden for geometri, spejling, figurer, form og rum. Dog har eleverne større udfordringer med talbehandling.
Undersøgelsen viser ydermere, 21% af eleverne ’ikke kan lide matematik’. Det har ydermere indflydelse på elevernes præstationsniveau, at eleverne oplever at lærerne er engagerede.
Større fokus på den visuelle og virkelighedsnære matematik
Det er ikke overraskende at eleverne præsterer godt inden for geometri og rumopfattelse i 4.klasse. Det er netop det, der fylder mest på elevernes skoleskema. På dette klassetrin er matematikken derfor også enorm virkelighedsnær og visuel. Det er lettere for de fleste mennesker at forholde sig til og forstå.
Det er først senere i skolelivet, at udfordringerne for eleverne kommer. Her begynder matematikken at blive mere abstrakt. Her kommer brøker, procenter, ligninger og funktioner på skemaet. Det kan eleverne få problemer med. Og det kan vi genkende, når vi laver lektiehjælp. F.eks. er de mest besøgte sider på Webmatematik.dk de sider, der omhandler funktioner, brøker og ligninger. I 2016 har siderne om netop disse emner haft flere end 1,2 mio. besøg. Det svarer til mere end 30% af det samlet antal besøg på Webmatematik.dk. Og i Matematikcenters lektiecaféer kommer eleverne ofte med spørgsmål omkring at regne med brøker, reduktionsopgaver og at løfte parenteser. Elevernes udfordringer med talbehandling fortsætter altså helt op til 7.-9. klasse og videre i gymnasiet, hvor de fleste af vores elever kommer fra.
#DerErMatematikiAlt
I undersøgelsen er det også kommet frem, at 21% af eleverne ikke kan lide matematik. Det er et problem. Og det bliver efter vores opfattelse kun større, jo mere abstrakt matematikken bliver i løbet af skoletiden. Derfor er vigtigt, at matematikken også gøres virkelighedsnær i de større klasser. Eleverne skal forstå, hvad de skal bruge matematikken til, så faget ikke bliver abstrakt og for svært at forstå. Så mister eleverne motivationen for faget. Og det får konsekvenser for deres videre valg af ungdomsuddannelse og videregående uddannelse.
I den forbindelse har vi et es i ærmet. Vores frivillige. De hjælper med matematikken med afsæt i den virkelige verden. De kan give eleverne konkrete eksempler på, hvad man skal bruge differentialregning til ude i den virkelige verden. Dét, samt det faktum, at de frivillige brænder for matematikken og viser deres store engagement i faget, det er guld værd for en elev, der synes at matematik i skolen svært.
-
Event: Test dit matematikniveau
NyhederDen 26. november holder Matematikcenter og NCC et matemagisk arrangement i det helt nye Dome of Visions i Aarhus. Matematikcenter samler sine frivillige til et socialt arrangement og du har muligheden for at teste dine matematikevner mod nogle af landets bedste matematikhoveder.
Arrangementet holdes for at sætte fokus på den store indsats de frivillige gør ude på landets uddannelsesinstitutioner for at højne børn og unges matematiske niveau, give dem succesoplevelser med matematik og inspirere dem til at vælge en uddannelse i den naturvidenskabelige eller tekniske retning. NCC støtter op om arrangementet da de er hovedsponsor for Matematikcenter og flere af medarbejderne også er frivillige matematikhjælpere til daglig.
Se mere om arrangementet her.
-
Hvorfor er det okay, at vi ikke kan finde ud af matematik?
BlogindlægDebatindlæg bragt i Berlingske mandag den 14.november 2016
”Kan du ikke læse? Skidt pyt. Du kan sagtens klare dig godt i livet og på arbejdsmarkedet, selvom du ikke kan læse og stave.”
Det siger ingen. For alle ved, at læsning og stavning er grundlæggende forudsætninger for at begå sig i samfundet, for at tage en uddannelse, få et job og leve godt.
Til gengæld hører vi det tit, når det gælder matematik. Her er det en gængs opfattelse, at kan man ikke finde ud af matematik, så går det nok alt sammen alligevel. Alle er enige om vigtigheden af det danske sprog, men vigtigheden af matematik bliver negligeret. Det er et kæmpe problem. For #DerErMatematikiAlt!
Der er matematik i alt
Vi møder matematik i vores hverdag, når vi køber ind, følger en madopskrift, udfylder forskudsopgørelse eller køber bolig.
Vi møder matematik i vores arbejdsliv, og ikke kun, hvis vi tegner eller bygger bygninger. Sygeplejersken skal udregne, hvor stor en mængde medicin, en patient må få, pædagogen skal lære børnene at tælle og journalisten skal vurdere, om en undersøgelse er statistisk valid.
Virksomheder har brug for medarbejdere med matematiske kompetencer, så de kan udvikle ny teknologi og medicin, og få gavn af robotter og data – alt sammen for at sikre vækst og job i en fremtid, hvor teknologi og matematiske færdigheder bliver en vigtigere faktor for konkurrencen.
Når matematik er så vigtigt for vores personlige liv, landets virksomheder og samfundets økonomi, og når matematik kun vil spille en større rolle i fremtiden, hvorfor har matematik så kulturel lavstatus?
Hvor er matematikkampagnen, politikere?
Et svar kan være, at dem, der har indflydelse til at gøre en forskel, sjældent råber op om matematikken. De fokuserer i højere grad på læsning og stavning. Et eksempel er kampagnen Danmark Læser, som daværende kulturminister Marianne Jelved lancerede i 2013. Kampagnen skulle få danskerne til at gå på opdagelse i skønlitteraturen, og den vision kan jeg kun bifalde. Men hvor er kampagnen, der skal få flere til at gå på opdagelse i matematikken?
Et andet eksempel er den aktuelle tænketank om sprog. Med Gymnasieskolernes Lærerforening i front præsenterede tænketanken i sidste uge sine anbefalinger til, hvordan man styrker sprogfagene og elevernes sprogkompetencer. Det er et vigtigt stykke arbejde, for selvfølgelig skal vi uddanne unge med stærke, sproglige kompetencer. Men jeg ønsker mig et lige så stort arbejde for at styrke unges matematiske kompetencer.
Det er ikke fordi, der intet bliver gjort for matematikken. Netop nu arbejder en kommission under Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling på at styrke matematikfaget på gymnasier og bredt i uddannelsessystemet. Det er positivt og tiltrængt. Jeg håber, at kommissionens forslag bliver et skridt i den rigtige retning.
Jeg tror bare ikke, at to måneders arbejde med fokus primært på gymnasiematematikken kan stå alene. Skal matematik bevæge sig op ad den kulturelle stige, er der brug for, at politikere og andre med indflydelse gør mere.
For konsekvensen af matematikkens ringe anerkendelse er, at mange ikke kan matematik. Så tidligt som i 3. klasse mister nogle børn troen på, at de kan lære det, for allerede her bevæger faget sig op på et niveau, der bygger oven på eksisterende viden. Har eleverne ikke fundamentet på plads, kan de ikke længere følge med. Det skaber begrænsninger helt op i voksenlivet.
Derfor må vi ikke lade vores børn give op på matematikken. Forældre må insistere på, at deres børn øver sig, også selvom det er svært.
”Jeg har jo klaret mig fint uden matematik”
Fortællingen om, at det er okay ikke at kunne matematik, kommer man som forælder nemt til at skabe, når ens barn har svært ved faget. ”Jeg syntes også, at matematik var svært, men jeg har jo klaret mig fint alligevel,” er en klassisk forælderkommentar. Det er en trøst for barnet, men kommentarer som den fjerner nødvendigheden af og motivationen til at lære det.
Jeg er klar over, at langtfra alle forældre kan hjælpe med matematikken. Det kan skyldes, at man som forælder ikke selv har det matematiske niveau, at man ikke formår at formidle sin viden, eller at der opstår konflikter.
Derfor er det vigtigt, at der findes andre steder, hvor børn og unge kan få den støtte til matematikken, som de har brug for. I Matematikcenters gratis lektiecaféer oplever vi, at det motiverer børn og unge at møde mennesker, der brænder for faget, og som bruger matematik til daglig i deres job. Det oplever vi, når ansatte fra vores samarbejdsvirksomheder bliver frivillige i vores lektiecaféer. Virksomheder kan om nogen vise børn og unge, at matematik er vigtigt og brugbart.
Gratis matematikhjælp er med til at vende den negative diskurs om matematik blandt børn og unge, ved at give dem de nødvendige succesoplevelser, og ved at vise, at det ikke er nørdet, men nødvendigt at være god til matematik.
Vi har alle meget at vinde ved en holdningsændring til matematik, så lad os sammen vende det negative syn på faget. Matematik må aldrig have kulturel lavstatus. Det er matematikken for vigtig til.
Kathrine Predstrup er sekretariatsleder i Matematikcenter - en forening af frivillige, der tilbyder gratis lektiehjælp i matematik til alle. Foreningen har lektiecaféer på folkeskoler, ungdomsuddannelser og voksenuddannelser. Matematikcenter driver også Webmatematik.dk, som på få år er blevet de unges foretrukne lektiehjælp i matematik på nettet. Webmatematik.dk har i oktober måned haft 361.333 besøg.
-
Nyt indhold på Webmatematik.dk til elever på erhvervsuddannelser.
NyhederErhvervsskoler får målrettet lektiehjælp
Nu kan elever på erhvervsuddannelser også få hjælp på Webmatematik. Matematikcenter har i samarbejde med NCC lanceret nyt indhold på Webmatematik.dk, der guider elever gennem de emner, de har brug for som tømrer, struktør, elektriker eller vejasfaltør. Eleverne kan også se videoer, der viser, at folk med forskellige erhvervsuddannelser bruger matematik hver dag på jobbet.
"Matematik er en kæmpe del af det arbejdsliv, der venter erhvervsskoleeleverne på den anden side af uddannelsen," siger sekretariatsleder i Matematikcenter, Kathrine Predstrup.
Læs: Kloge hoveder og kloge hænder om baggrunden for projektet.Bliv studentermedhjælper i Matematikcenter
Er du god til matematik og vil du hjælpe andre med at blive bedre? Så er du måske vores nye kollega. Matematikcenter søger en studentermedhjælper 10-15 timer om ugen fra 1. december. Se her, hvordan du søger jobbet. Kom og dyst i matematik i Dome of Visions
Vær med i vores store quiz, når vi besøger Dome of Visions i Aarhus. Vi udfordrer dig i matematik! Vores samarbejdspartner NCC har opført den spektakulære bygning på havnen, og vi inviterer alle til lidt lækkert at spise og drikke - og til en matematikkonkurrence. Tilmelding er ikke nødvendig.
Tid: Lørdag den 26. november kl. 13.00-15.00.
Sted: Inge Lehmanns Gade, Pier 2, 8000 Aarhus C.Lektiehjælp åbner i Norge
Snart kan børn og unge i Norge få samme gratis hjælp til matematikken som danske og svenske skoleelever kan. Matematikcenter relancerer vores norske søsterforening Mattesenter, og derfor byder vi velkommen til ny projektleder Hans Eik Schanche, der åbner lektiecaféer i Oslo i 2017. Matematikcenter er fyldt 5 år
Det fejrede vi med en fødselsdagsfest – og med matematik, selvfølgelig. 17 lektiecaféer og 7.653.990 besøg på Webmatematik.dk er nogle af de resultater, Matematikcenter har opnået på sine første fem år. Vi har regnet lidt på tallene. Se mere her. Med venlig hilsen
Matematikcenter. -
Kloge hoveder og kloge hænder
BlogindlægUdfordringer for industrien og byggeriet
Hvis Danmark skal være konkurrencedygtig i fremtiden har vi brug for de klogeste hoveder og klogeste hænder. Uddannelse er det fundament en fremtidig kvalificeret arbejdsstyrke skal bygges på. Og vi har brug for flere dygtige uddannede fra de naturvidenskabelige og tekniske fagområder. De skal udvikle ny medicin, nye teknologier og arbejde på de store byggerier - og skabe vækst for deres arbejdsgiver og Danmark.
Jeg vil vove den påstand, at de fleste opfatter matematik som et bogligt (obligatorisk) fag, som man lærer i skolen og derefter med stor lettelse kan lægge på hylden. Og når det kommer til erhvervsuddannelserne, hvor fokus især (og langt hen ad vejen med rette) er på udvikle sine færdigheder inden for sit felt, så fylder matematik mindre i de studerendes bevidsthed.
For hvorfor skal man være god til matematik, når man arbejder som struktør eller tømrer?
I flere brancher giver virksomheder udtryk for, at de mangler arbejdskraft. F.eks. i byggebranchen, hvor der er mangel på struktører, byggeteknikere og tømrere. Hvis du skal arbejde inden for de fag, så kræver det at du har en god forståelse for matematik. F.eks. hvis du skal regne mængden af beton ud eller hvor mange loftsplader der skal bruges i et 75 m2 rum. Det kan man ikke finde frem til uden matematik.
Matematik i virkeligheden
I Matematikcenter har vi frivillige, der er eksperter i at lave lektiehjælp i matematik. De har alle mulige forskellige baggrunde og bevæggrunde. Men de har alle en ting til fælles – de elsker matematik.
Eleverne der bruger Matematikcenter siger, at en af de helt store fordele ved de frivillige er, at de ved hvad der venter på den anden side af ungdomsuddannelsen. De frivillige ved, hvad den videregående uddannelse kræver eller hvad arbejdet som softwareudvikler eller ingeniør kræver. Det faktum er for det første med til at give eleven en grund til, at de overhovedet skal lære matematik. Og for det andet gør det også matematikken lettere at forstå, når det kan sættes ind i sammenhænge.
Erhvervsfaglige sammenhænge
Vi skal have matematik på dagsordenen, så folk forstår, at matematik er en kæmpe del af deres hverdag og uddannelse – også erhvervsuddannelserne og det arbejdsliv, der venter erhvervsskoleeleverne på den anden side af uddannelsen.
Det er netop sammenhængen mellem skole/matematik og erhvervsliv, som Matematikcenter nu tager fat på.
Sammen med vores samarbejdspartner inden for byggeriet, NCC, har vi lavet en række alternative lektionsvideoer til elever på erhvervsuddannelserne. Videoerne viser, hvordan matematik indgår i en række erhvervsfag – f.eks. tømrer og struktør. Det gør vi for at bringe erhvervsliv, skole og matematik tættere på hinanden, så eleverne kan se, at de boglige fag, de skal igennem på deres uddannelse, tjener et formål og er en stor og vigtig del af deres fremtidige arbejdsliv.
Se videoerne og Matematikcenters nye materiale til erhvervsskoler her: Webmatematik.dk/eud