Menu

Menu

Nyheder fra Matematikcenter

Tilbage til feed

Danmark på en 13.plads i ny international undersøgelse af matematik

Nyheder

I dag offentliggøres TIMSS 2015 – en international undersøgelse af 4.klasseelevers præstation i matematik og naturfag. Hovedkonklusionerne er, at de danske 4.klasseelever præsterer over det internationale gennemsnit, men er rykket ned på ranglisten siden 2011, da andre lande har præsteret bedre end Danmark.

Præstationsniveauet for de danske elever er 539 point i matematik (det internationale referencetal er 500). Dog er Danmark faldet fra en 13.plads i 2011 til en 15.-plads i 2015 på listen over børnenes matematikkundskaber. Der er altså andre lande, som har rykket sig op af ranglisten, hvor Danmark nærmest har fastholdt sit niveau fra undersøgelsen i 2011.

Udviklingen af elevernes præstationsniveau var større fra TIMSS-undersøgelsen i 2007 til 2011, end den var fra 2011 til 2015. I 2007 præsterede Danmark 523 i matematik, i 2011 lå tallet på 537 og i 2015 var tallet så 539.

TIMSS-undersøgelsen viser også, at eleverne præsterer bedst i matematik inden for geometri, spejling, figurer, form og rum. Dog har eleverne større udfordringer med talbehandling.

Undersøgelsen viser ydermere, 21% af eleverne ’ikke kan lide matematik’. Det har ydermere indflydelse på elevernes præstationsniveau, at eleverne oplever at lærerne er engagerede.

Større fokus på den visuelle og virkelighedsnære matematik

Det er ikke overraskende at eleverne præsterer godt inden for geometri og rumopfattelse i 4.klasse. Det er netop det, der fylder mest på elevernes skoleskema. På dette klassetrin er matematikken derfor også enorm virkelighedsnær og visuel. Det er lettere for de fleste mennesker at forholde sig til og forstå.

Det er først senere i skolelivet, at udfordringerne for eleverne kommer. Her begynder matematikken at blive mere abstrakt. Her kommer brøker, procenter, ligninger og funktioner på skemaet. Det kan eleverne få problemer med. Og det kan vi genkende, når vi laver lektiehjælp. F.eks. er de mest besøgte sider på Webmatematik.dk de sider, der omhandler funktioner, brøker og ligninger. I 2016 har siderne om netop disse emner haft flere end 1,2 mio. besøg. Det svarer til mere end 30% af det samlet antal besøg på Webmatematik.dk. Og i Matematikcenters lektiecaféer kommer eleverne ofte med spørgsmål omkring at regne med brøker, reduktionsopgaver og at løfte parenteser. Elevernes udfordringer med talbehandling fortsætter altså helt op til 7.-9. klasse og videre i gymnasiet, hvor de fleste af vores elever kommer fra.

#DerErMatematikiAlt

I undersøgelsen er det også kommet frem, at 21% af eleverne ikke kan lide matematik. Det er et problem. Og det bliver efter vores opfattelse kun større, jo mere abstrakt matematikken bliver i løbet af skoletiden. Derfor er vigtigt, at matematikken også gøres virkelighedsnær i de større klasser. Eleverne skal forstå, hvad de skal bruge matematikken til, så faget ikke bliver abstrakt og for svært at forstå. Så mister eleverne motivationen for faget. Og det får konsekvenser for deres videre valg af ungdomsuddannelse og videregående uddannelse.

I den forbindelse har vi et es i ærmet. Vores frivillige. De hjælper med matematikken med afsæt i den virkelige verden. De kan give eleverne konkrete eksempler på, hvad man skal bruge differentialregning til ude i den virkelige verden. Dét, samt det faktum, at de frivillige brænder for matematikken og viser deres store engagement i faget, det er guld værd for en elev, der synes at matematik i skolen svært.

Læs hele TIMSS-undersøgelsen her.