Nyheder fra Matematikcenter
Tilbage til feedForældre får brugbare redskaber til at hjælpe deres børn med matematik
Forældre til børn med matematikudfordringer udtrykker, at de opnår ny viden og indsigt i, hvordan de kan hjælpe deres børn med matematik efter deltagelse i Forældrematematik.
En ny evalueringsrapport, gennemført af konsulentfirmaet Realize Aps, evaluerer Matematikcenters indsats, Forældrematematik. Evalueringen dykker ned i forældrenes besvarelser, og resultaterne peger på, at forældrene går opløftet hjem og med en ny forståelse af, hvordan de kan indgå i en samtale med deres børn om matematiklektierne.
Forældrematematik er et oplæg til forældre, der har børn med udfordringer i matematik i grundskolen. Oplægget fokuserer på sproget i matematikundervisningen, og hvad sproget betyder for tilegnelsen af matematiske kompetencer. Denne tilgang bygger på en indsigt om, at der ofte sker en ændring i børns relation til matematik omkring 4. klasse – blandt andet fordi, der kommer mere tekst i matematikbøgerne.
Mange forældre oplever, at Forældrematematik gør dem bedre i stand til at hjælpe deres børn
93% af forældrene oplever i høj grad eller i nogen grad, at Forældrematematik gør dem bedre i stand til at hjælpe deres børn med konkrete matematikopgaver. Ligeledes oplever 93% af forældrene, at Forældrematematik giver dem brugbare og konkrete redskaber, der kan hjælpe dem med at tale om matematik med deres barn.
95% af forældrene kan se mening i at bruge de redskaber og den viden, som forældrene fik gennem oplægget, i en hverdagskontekst.
Hele 98% oplever, at Forældrematematiks oplæg er relevant for dem som forældre.
Forældrene overraskes over sprogets betydning i matematik
Forældrene fortæller, at sprogets betydning i matematik ikke var noget, de var opmærksomme på før, de deltog i Forældrematematik:
”Det er en aha-oplevelse, at det kan handle om forståelsen i sproget”, forklarer en forælder.
En anden forældre udtrykker: ”Det er en øjenåbner, at der er så stor forskel fra regning til matematik i dag med så meget tekst i opgaverne”
”Jeg var meget imponeret. Jeg kom ind sådan lidt intetsigende til det og gik derfra helt opløftet. Jeg kom derfra med en aha-oplevelse”. Forældrene beskriver på en gang sprogets betydning i matematik som overraskende og samtidig opløftende, da det giver en mulighed for at gøre en forskel for børnene, fx ved at hjælpe dem med at forstå teksten:
”Da jeg tilmeldte mig, tænkte jeg ... sproget i matematik. Det er noget med at få pudset det af; Hvordan hjælper vi vores børn? Gamle regneregler, der måske har fået et nyt sprog […] Jeg fik dét med, at jeg er kompetent nok i forvejen ved bare at være mig og være mor. Der blev rundet af med, at du kan bare være der i nærheden. Læse teksten i regnestykket. Fx hvad er en ’palle’ og en ’nødhjælpsorganisation’. Det handler om sprogforståelse. Jeg er voksen og kender verden. Det var befriende og lettende. Jeg blev glad i låget undervejs”
Forældrene udtrykker at anvendelse af eksempler fra deres egne børns bøger fungerer godt
Forældrematematiks oplæg tager afsæt i matematiske eksempler fra de deltagende forældres egne børns matematikbøger. Dette greb har stor værdi for forældrene med hensyn til at kunne anvende den ny viden i sammenhæng med eget barns undervisning.
”Det fungerede godt at arbejde i bøgernes bøger. Så får man indblik i, hvad de arbejder med. Det var en blanding af at få kendskab til undervisningen og så matematikdelen. Jeg ved godt, hvad min egen datter har svært ved. Hvis jeg ikke kender det, der sker i bogen og systemet, er jeg koblet af”, sagde en forælder.
Vi ser, at forældrene oplever det som et godt greb at tage udgangspunkt i deres egne børns bøger, og at det har en positiv effekt for forældrenes forståelse af, hvad der sker i børnenes matematikundervisning. Ud over dette medfører anvendelsen af eksempler fra egnes børns bøger også, at forældre bliver opmærksomme på den sproglige del af matematikundervisningen.
”Eksempler fra bøgerne. De var gode. De fejl, der blev præsenteret, var gode. Jeg husker, at man kunne misforstå ’udklædning’ og ’udklækning’. Det var godt. Det er vigtigt, at du kan læse og forstå det danske og kender til sproget”, forklarer en anden forælder.
Ved at anvende konkrete eksempler fra deltagernes egne børns bøger, bygges en bro mellem forældrenes forståelse af og deres børns matematikundervisning, hvilket giver forældrene forudsætninger for at hjælpe deres børn.
Baggrund og formål
Baggrunden for Forældrematematik hviler på undersøgelser, der viser, at der er mange forældre der rigtig gerne vil hjælpe deres børn med matematik, men er usikre på, hvordan de bedst kan hjælpe. Usikkerheden skyldes til dels, at mange af forældrene selv har haft dårlige oplevelser med matematik i deres egen skolegang eller har nogle gamle opfattelser af, hvad matematik er.
Med afsæt i den uheldige ændring i børns forhold til matematik i løbet af grundskolen samt inddragelse af den oplagte målgruppe, nemlig forældrene, var formålet med Forældrematematik at være en forebyggende indsats og gøre en betydelig forskel for de elever, som senere kan risikere at få et dårligt forhold til matematik.
På denne baggrund er vi hos Matematikcenter tilfredse med, at den viden og de redskaber, som forældrene udtrykker, de opnår gennem deltagelse i Forældrematematik, flugter med indsatsens formål.
Ny indsigt mindsker frustration og giver grund til at sænke skuldrene
Ser vi på tværs af alle besvarelserne, som evalueringen hviler på, udtrykker forældrene, at de har fået en indsigt i og forståelse for, at man som forælder har flere muligheder for at hjælpe sit barn, uden nødvendigvis selv at besidde stærke matematiske kompetencer. Forældrene peger på tre, ifølge dem, simple, konkrete redskaber, der er til at gå til derhjemme:
- Ruste deres børn sprogligt gennem samtale, højtlæsning, brug af sproget i forskellige sammenhænge, som er en af grundidéerne i Lektiepiloter.
- Hjælpe med at læse og forstå den tekst, der ofte er i matematikopgaver fra 4. klasse og frem, og i læsningen dechifrere teksten, så selve matematikopgaver bliver mere forståelig for barnet.
- Lade barnet gå tilbage i klasserummet med opgaver, som giver for stor frustration i relationen mellem barn og forældre, og hvor der er brug for matematikfaglige kompetencer, som findes hos matematiklærer.
En forælder uddyber, hvordan indsigterne medvirker til, at man som forældre kan hjælpe på andre måder end med løsning af matematikken:
”Der blev snakket ind i nogle af de problematikker, vi sidder med til hverdag. Det er lang tid siden, jeg har siddet med den matematik, og det er svært ikke at blive frustreret. Så er det fint at blive sat ind i det her. Vi kan godt tage skuldrene lidt ned [som forældre]. Det afvæbnede hele situation. Som forældre kan man tage det mere roligt. Man behøver ikke blive stresset. Man skal have store ører og lytte efter, hvad ens børn siger og få dem til selv at løse det. Man skal anspore til nysgerrigheden ved at gå ind og snakke opgaverne igennem med dem. Formuleringen af opgaverne kan være på en måde, som gør, at de ikke forstår, hvad det handler om. Og så er det svært at danne billeder af, hvad man skal løse. Matematik er abstrakt nok i forvejen”
Forældrematematik i et større perspektiv
For Matematikcenter vil det videre arbejde med Forældrematematik blandt andet fokusere på at skabe interesse for sproget i matematik for en så bred gruppe af forældre som muligt, for at sikre, at viden, indsigter, konkrete redskaber og måder, hvorpå man som forældre kan støtte sine børn i matematik på ikke forbeholdes nogle forældre, fx dem der i forvejen har overskud og ressourcer til at søge hjælp.
Matematikcenter tilbyder Forældrematematik i Tårnby og tre nye kommuner i løbet af 2025 og 2026 med støtte fra Egmont Fonden. Indsatsen er udviklet i årene 2021 til 2024 under navnet ”Lektiepiloter”, og blev støttet af Novo Nordisk Fonden. I overgangen fra at indsatsen er gået fra at være et udviklingsprojekt til et udbredelsesprojekt, har det ændret navn fra Lektiepiloter til Forældrematematik, og derfor kan man læse meget mere om indsatsen her.
Vi har lavet en video med en mor og hendes datter, der fortæller om deres oplevelser med Forældrematematik. Se den her.