Nyheder fra Matematikcenter
Tilbage til feedREGN MED OS: Matematikcenter er med i Egmonts Rapport
Lyttede du til P4 Weekend i lørdags? Hvis ikke, kan vi fortælle, at Matematikcenter var med i programmet.
Det var vi, fordi en ny rapport fra Egmonts Fondssekretariat desværre kan afsløre, at 15 % af eleverne i grundskolen kæmper så meget med matematikfaget, at det kan hæmme deres vej til uddannelse og job.
I december fremlagde Børne- og Undervisningsministeriet sammen med VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd de seneste PISA-resultater, som viser samme tendens.
I Matematikcenter forsøger vi at gøre matematik nemmere ved blandt andet at fokusere på forældrenes rolle.
Derfor tester vi lige nu konceptet Lektiepiloter på syv folkeskoler i Tårnby Kommune, hvor vi holder oplæg rettet mod forældre, der har til formål at klæde forældrene bedre på til at støtte børnene i matematik.
Det satte vores projektleder, Mette Sindet, nogle ord på:
”Det fungerer sådan, at frivillige lektiepiloter i Matematikcenter holder gratis oplæg for forældre til børn i grundskolen, hvor de forklarer og giver gode råd til, hvordan forældre kan hjælpe deres børn med matematik. Det her oplæg, som vi tilbyder, har et særligt fokus på sproget i matematik, og hvordan den sproglige del af matematikopgaverne nogle gange kan være den del, der spænder ben for, at man kan komme videre. Der kan forældrene hjælpe ved for eksempel at bede barnet om at genfortælle opgaven.”
En af de forældre, som har deltaget i oplægget, er Sara Hjerming, som er mor til Solvej:
”Det, der er interessant ved mig, er, at jeg også selv er skolelærer, men jeg er uddannet i dansk, billedkunst, musik og samfundsfag. Jeg har altid selv haft svært ved matematik, så den metode som lektiepiloterne har brugt, har gjort, at jeg ligesom har prøvet at se matematik som noget, der er lidt mere grineren. Vi har prøvet at se lidt mere positivt på det i stedet for noget, der er meget svært. Vi har snakket om, hvordan vi bruger matematik i hverdagen, og Solvej siger for eksempel, at hun bruger matematik, når hun skal shoppe eller handle, hvor hun bruger procentregning. Der er også fokus på det sproglige, som vi forældre kan hjælpe med, uanset hvor dårlige vi selv er til at regne.”
Du kan læse mere om lektiepilotprojektet i Egmonts rapport, hvor Sara også optræder
Projektet "Lektiepiloter" er støttet af Novo Nordisk Foundation
Realize ApS